Come On Guys~Click it!

menu campus life cerpen novel penulisan doodles

music for my life and my soul~

Moon And Sun -Part one

credit to yuumei.deviantart.com for the picture.. the editing by my self..

“Well, bulan sebenarnya tak dapat menghasilkan sebarang cahaya pun. Besides that, matahari yang bagi cahaya kat bulan. Kalau matahari tak bagi cahaya mesti bulan malap.. gelap.. Pathetic..” Qash bermonolog sendirian selepas membaca buku yang berjudul ‘moon and sun’. Qash memandang ke luar tingkap. Dia malas nak bergaul dengan budak-budak kelasnya. Bising dan tidak selesa. Biarlah dia dengan dunianya. Hampir semua pelajar kelas 4 Ruby sedang bergaul mesra dengan pelajar baru kelas mereka, Muhammad Naqib Amirrudin. Baru jer masuk sekolah ni 2 minggu yang lepas. Seorang pelajar yang sangat ceria. Ceria terlebih dan sangat berlawanan dengan sifatnya yang sukakan kesenyapan dan bersendirian. Setahu dia sebelum ini dia bukanlah seorang yang pendiam. Kenapa dia jadi macam sekarang? Persoalan itu dibiarkan tanpa berjawab.

Naq tidak menumpukan apa yang cuba di cakapkan oleh Firdaus. Pandangannya tertarik kepada Qash yang sedang termenung memandang ke luar tingkap. Wajahnya tampak sedih. Tapi kenapa? Firdaus sedar yang Naq langsung tidak mendengar apa yang cuba di katakan olehnya.

“Weh!” Firdaus menepuk tangannya di hadapan muka Naq. Naq tersentak. “ kau okay tak?” tanyanya. Naq mengangguk.
“Weh.. Qash memang pendiam kan?” Tanya Naq sambil merenung Qash yang kini sedang membelek-belek bukunya. Firdaus mengeluh.
“Yup, tapikan, before ni kan dia tak macam tu tau.” Firdaus memeluk tubuhnya. Naq menunjukkan muka yang berminat untuk mendengar cerita Firdaus. “if not my mistake la, dia start jadi cam tu after form 3. Kalau kau nak tanye sebab plak, aku tak tau.” Dia tersengih.
Naq bangun dari tempatnya. Firdaus menarik tangannya.
“Eh? Kau nak pi mana weih? Meh la sembang lagi dengan aku.” Naq menunjuk kearah Qash. Firdaus tersenyum.

Naq menarik kerusi kosong di hadapan meja Qash dan duduk.

“Yop! Kau wat pe weih?” naq menyengih yang panjangnya sedepa. Qash mengeluh. Sudah terang lagi nak tekan suis lampu. Qash tak nak di ganggu la!
“Membaca.” Jawab Qash dingin dan ringkas. Hey come on lah beb. Malaslah aku nak layan bebudak banyak mulut nih.
“Ooo.. buku ape tu weih? Seronok tak?” Qash mengalihkan pandangannya ke luar tingkap dan mengeluh buat kali kedua.
“moon and sun.” ada perkataan M.A.L.A.S N.A.K L.A.Y.A.N dalam nada suaranya. 6 patah yang Naq tanya sepatah jer yang Qash jawab. Dalam karangan kata nama khas di kira satu patah perkataan jer tau? Naq menggaru-garu kepalanya yang tak gatal.

Tick.. tick.. tick.. aura kesunyian menyelubungi meja Qash. Gelap dan sunyi. Naq memandang ke luar tingkap. ‘la, awan besar rupanya.’ Senyap. Sedetik, dua sedetik, tiga detik…

“Weih!” Naq melambai-lambaikan tangannya ke muka Qash. “Kenapa kau nih diam jer weih. Boring la cam nih. Kau tak boring ke? Hish, aku tak boleh senyap sedetik pun. Boleh mati kebosanan aku. Aloooh, tak kan kau nak baca buku jer kot. Meh lah sembang sekali.” Naq menekan kedua-dua belah pipinya dan memuncungkan bibirnya. “macam ikan tak? Aku suka giler  kat ikan. Especially nemo! Weih, kau suka ikan tak?” Qash memandang Naq dan mengeluh untuk infinity kalinya. Dia membuka mulutnya untuk menjawab.
“Kau nih banyak mulut kan?” Thump! Seperti batu besar dari Banjaran Himalaya datang berguling dan menghempap kepala Naq dan membenamkan Naq 10 kilometer ke dalam perut bumi. Qash mengeluarkan buku add math-nya dan menyimpan buku ‘moon and sun’-nya di bawah mejanya.
“Erk, sorry la kalau aku kacau kau.” Qash mengangguk. Naq bangun dari kerusinya. “ok la, nanti kalau aku boring aku kacau kau lagi ek?” Qash memandang Naq dengan pandangan yang kosong. Qash melemparkan pandangan ke luar tingkap sejurus saja Naq meninggalkannya. Satu lagi pembawa masalah. Tak habis-habis.




“Weih Qash, macam mana buat soalan nih? Kau kan expert add math. Ajar aku sikit weih. Aku dah blur tahap dewa dah nih. Tolong la weih.” Naq menarik kerusinya ke tempat Qash. Dia tahu walaupun Qash ‘malu’ nak cakap dengan orang, tapi kalau pasal ilmu mesti dia tak kedekut. Eh, berdosa tau kalau kedekut ilmu. Naq dah banyak kali cuba bercakap dengan Qash walaupun kebanyakannya tidak layan.

Qash menarik buku add math Naq. Dia menerangkan kepada Naq daripada 0 sampai infinity. Boring lah kalau asyik guna daripada A sampai Z. walaupun pada mulanya Naq hanya mampu menggaru-garukan kepalanya di sebabkan soalannya susah tahap dewa tapi setelah di ajar oleh Qash yang hebat, Naq merasakan dunia math dia semakin lapang.

“Wah! Alhamdulillah. Thankz a ton Qash! Kau memang hebat giler ar! Sayang giler ar kat kau. Time recess nanti aku belanja. Kau nak apa cakap jer. Aku belanja. ” Qash menggelengkan kepalanya.
“Nope, thanks jer la. Aku tak mau lah.” Qash menyimpan kalkulatornya di bawah mejanya. Dia membuka cermin matanya dan mengurut-urut dahinya. Naq meneliti anak mata Qash. Nak kata hitam, tak. Nak kata coklat pun tak.
“Qash, mata kau cantik lar. Aku suka.” Qash menolak dirinya jauh daripada Naq. Naq tersentak. “La, kenapa weih?”
“Seram sejuk aku. Gay hape?” tawa Naq terhambur keluar. Beberapa orang pelajar menoleh ke belakang.
“kau ni lawak la.” Masih ada sisa tawanya. “Kenapa cakap cam tu?”
“Yelah, mane dak nyer. Usher kaum sejenis macam tu sekali. Hish, geli aku.”
“Sorry-sorry. Tapi serius mata kau cantik giler. Kau ade mix ek?” tanya Naq sambil menutup ‘pencil box’nya yang ternganga luas sedepa. Qash mengangguk.
“Okaasan aku ade mix Jepun.”
“Okaasan?” Naq mengerutkan dahinya. Tak faham.
“Mak aku.”
“Ooo.. cam tu.” Naq mengganggukkan kepalanya tanda faham.

Loceng waktu rehat berbunyi. Naq menarik kerusinya semula ke tempatnya. Qash mengeluarkan buku nota kecilnya daripada begnya. Naq menyusun kerusinya dan menuju ke arah Qash.

“Jom makan.” Naq tersengih lebar. Dia akan pastikan yang setiap hari dia keluar makan dengan Qash. Qash mengeluh. Qash and Naq, macam yin and yang, hitam dan putih and…. macam moon and sun. Qash, seseorang yang sukar di baca dan Naq, seorang yang ceria bak suria. Well, what you can predict. Just a perfect harmony.
Qash menyusun buku-bukunya ke dalam lokernya. Terima kasihlah kepada sekolah ya kerana telah menyediakan loker untuk saya simpan barangan saya. Terima kasih, terima kasih.

“Weh!” teguran Naq mematikan lamunan bodohnya. Qash tersenyum. “Wah, Qash senyumlah. Kan elok tu. Takut aku tengok muka masam kau.” Qash menutup pintu lokernya dan kuncinya di selitkan ke dalam poket seluarnya.
“So what?”
“takde lah, senyumkan satu sedekah. Kau dah dapat satu pahala dah senyum kat aku.”
“Iye lah, iye lah.” Qash membuka begnya dan dia mengeluarkan buku latihan add math. “Nah ambil ni. Buku ni aku tak guna lagi. Cousin aku bagi. Aku dah ada dah buku nih.” Naq mengambil buku itu daripada tangan Qash.
“Eh? Takpe ke? Aku boleh beli sendiri kalau menyusahkan kau.”
“Tak pun. Sikit pun tak menyusahkan aku. Weh ambillah, aku nak pahala gak. Kalau kau score, aku dapat pahala. Chain reaction lagi.” Naq menghayun-hayunkan tangannya di hapadan muka Qash.
“Dah,dah. Aku tau. Aku tau. Anyway, thanks tau?” Qash mengangguk.

‘PERHATIAN KEPADA MOHAMMAD AQASHA SAIFUL, SILA DATANG KE PEJABAT SEKARANG JUGA.’
“Weh, Qash. Nama kau lah tu. Jom gi.”
“Buat ape kau nak ikut aku? Nama aku, bukan nama kau.”
“Ala.. jomlah. Saye nak ambek handout ler.” Naq memaut bahu Qash.
“Heh, now you sound like silly person that trying to speak KL.” Qash tersengih.
“Hai hai... jom ke pejabat!”

Qash menolak pintu pejabat dan terus ke kaunter pertanyaan manakala Naq ke belakang pejabat untuk mengambil handout untuk kelas fizik esok.

“Aqasha ye?” Tanya kakak pejabat, Kak Yanti. Qash mengangguk. “Ade call dari mama awak. Tu..” tunjuknya kearah telefon pejabat.
“Okay, thanks.” Qash segera mengangkat telefon itu.

Hello? Qasha?
“Hello. Mama ye?”
Iyer sayang. Qasha, mama tak ambil kamu tau ari nie. Papa yang ambil.. mama nak pergi settle kan masalah syarikat.” Riak wajah Qash berubah. Naq mengangkat beg kertas yang mengandungi kertas fizik mereka dan senyum ke arah Qash. Dia perasan akan perubahan yang berlaku pada wajah Qash.
“Okay ma. Kalau papa busy gak takpe lah. Qash balik sendiri.”
Betul kamu okay? Pak Tahar kata kat mama tadi kamu macam tak sihat.” Ada risau dalam nada suara mamanya.
“Qasha okay. Don’t worry ma. Okay la ma. I know you’re busy,”
Okay la sayang. See ya. Assalamualaikum.
“Waalaikumusalam.” Qash meletakkan telefon itu ke tempat asalnya. Dia mengeluh kecil.

Qash mengambil separuh daripada kertas fizik yang di pegang oleh Naq. Naq tersenyum dan keluar daripada pejabat.
“Qash, petang ni kau ade perjumpaan ke?” Qash mengangguk. Tanpa di sedari oleh Naq, di hadapannya ada alat pemadam api yang di gantung di tepi dinding dan.. DANG! “Ouchie! Sakitnya!” Naq menggosok-gosok kepalanya. “Qash nape tak gi tau.”
Qash tergelak. Naq tersenyum melihat riak wajah Qash. ‘Manis gak muka Qash.’ Qash berhenti gelak dan dia terbatuk.
“Qash kau okay tak?” Naq mengurut-urut belakang Qash. Muka Qash pucat. Muka Naq lagi pucat tengok muka Qash pucat.
“Okay-okay. Sorry.” Nafasnya kelihatan tersekat-sekat. Dia menekan dadanya.
“Serius kau okay? Nak aku panggil cikgu?” Qash menarik bajunya.
“Tak, tak. Aku okay. Sorry gelak kat kau. Lawak lah.” Dia tersenyum walaupun senyumannya tidak bermaya.
‘ni mesti sebab panggilan tadi. Qash Nampak sedihlah.’ Naq berjalan beriringan dengan Qash menuju ke kelas mereka.

Orang kedua terakhir di perhentian bas pun dah balik. Dia lah orang yang terakhir tu. Hujan tanpa belas kasihan turun dengan lebatnya. Sesekali dia menutup mulutnya untuk batuk. Batuknya menjadi agak teruk dengan stressnya dan hujan yang turun tanpa ada tanda-tanda ingin berhenti. Seseorang menepuk bahunya. Bahunya terangkat terkejut. Dia terbatuk, tangannya automatik di bawa ke dadanya.
“Hush. Kau okay tak?”
“Okay, okay.. Naq! Bagilah salam dulu.” Naq mengaru-garu kepalanya dan tersengih.
“haha.. sorry.. assalamuakaikum!”
“Waalaikumussalam.” Jawab Qash pendek. Naq duduk di sebelah Qash. Naq memerhati muka Qash. Pucat dan dia juga perasan sesuatu yang pelik dengan cara penafasan Qash. ‘Qash nih okay tak? Risau aku ngan mamat nih.’

Sunyi.. suasana yang sejuk bertambah sejuk..
“Kau tak balik lagi ke?” Qash memecah kesunyian yang tercipta beberapa saat yang lepas.
“Aku?.. eh, tak,tak.. Kau pulak bila nak balik. Ayah kau tak datang lagi ke?” Qash tersenyum.
“Eh, ayah aku dah datang dah and sekarang nih aku kat rumah da..” jawab Qash slumber.
“Hah?” Tanya Naq jelas tidak paham.
“Of course ayah aku tak datang lagi.” Qash gelak. Naq memegang bahu Qash.
“Qash, kau okay tak? Come on man, be honest. I know you are not okay.” Senyuman  Qash pudar. Dia tertunduk. “Qash?”
“Aku okay. Ntahlah. Aku tension kot. Ak.. aku.. ” Qash memegang dadanya. Dia terbatuk dan kali ini batuknya kedengaran  seperti orang yang tercekik. Nafasnya juga tersekat-sekat.
“Qa..  Qash!” Naq menjerit apabila Qash jatuh daripada kerusi. Nasib baik Naq sempat menarik Qash sebelum dia mencium simen bas stop yang basah itu. “Oit! Qash!” dia memanggil nama Qash. Muka Qash yang pucat bertambah pucat. Qash jelas tercungap-cungap mencari Oxygen untuk bernafas. Naq cuak.
“Na..Naq.. aku ta.. tak    boleh nafas.” Naq memegang dahi Qash. Dia cepat-cepat menarik tangannya semula. Badan Qash panas!
“Okay.. okay Qash.. cu..cuba kau bernafas.. relax, calm down.” Qash menggelengkan kepalanya. Daripada riak muka Qash jelas kelihat yang dia sedang menahan sakit. “Kau.. kau ada asma ke?” Qash mengangguk. “Ubat kau mana?”
“A.. aku.. ta..” suara Qash tersekat-sekat. Banyak tenaganya yang digunakan untuk cuba bernafas. Qash menggelengkan kepalanya tanda tiada ubat bersamanya sekarang.
“Oh man, oh man, oh man.. kenapa kau tak bawa? Ya Allah.. Okay, tunggu sini. Aku pergi cari orang..” belum sempat Naq bangun Qash menarik bajunya.
“Ja..jangan ti..nggal.. ak..u..” Qash tercungap-cungap.

‘Ya Allah. Takkan aku nak tinggalkan Qash. Tapi kalau aku tak minta tolong Qash nanti bertambah sakit.’

Doa Naq termakbul apabila kereta hitam berhenti di hadapan mereka. Seseorang berlari keluar daripada kereta itu dan di ikuti oleh seorang lagi.
“Qasha?!” Pak cik itu memangku kepala Qash. “Qasha? Kamu dengar tak suara papa tak?” Qash mengangguk lemah. “Okay, sekarang ni mana ubat kamu?” Qash menggelengkan kepalanya.
“Pak cik, Qash kata dia tak bawa ubat dia.” Naq menjawab bagi pihak Qash.
“Okay, sekarang ni kamu bernafas ikut papa. 1,2 tarik. 1,2 lepas. Okay?” Qash mengangguk. Dia terbatuk lagi. Qash menggelengkan kepala. Dia tak mampu lagi.
“Pap..pa” perlahan-lahan Qash mejamkan matanya. Badannya menjadi lembik.
“Qasha!” Encik Hisham mengangkat Qash. “Pak Hisham, tolong bukakan pintu kereta.” Pak Hisham mengangguk dan segera membukakan pintu kereta. “Awak..ikut pak cik boleh?” Naq menggangguk. Dia menggambil beg Qash manakala Encik HIsham mengangkat Qash masuk ke kereta.

Qash, please be okay!’ jerit Naq dalam hati kecilnya.



haha.. cite nih dah lama dah.. cume baru nak post jer kat sini.. bahagian 2 OTW.. ^^
COMMENT AND HIT THE LIKE BUTTON IF YOU GUYS LOVE THIS ^^
--> comment untuk penambahbaikan^^ (no flame please~)

PLEASE CLICK MY NUFFNANG.. I WANNA GO COSPLAYING! WEEE~

HITS THE LIKE, COMMENT THIS POST AND CLICK MY NUFFNANG! I WANNA COSPLAYING!

3 comments:

Ada-chin YaoiLoverz said... To Reply Click Here~

Ahhhhhh! Ahhhhhh!!! *flailing while running around in circle* OhMeinGott, OhMeinGott!!

Qash has serious illness or what? Gahh! Damnit I'm being left hanging RAWR!

Seriously I'm thinking QashNaq here, if you know what I mean. *kicked*

Sammy Winchester said... To Reply Click Here~

Ada-chin YaoiLoverz: yeah i know what you meant~ ^^ hee.. but nope.. no BL.. you must wait for the update then ^^

emyinde'house said... To Reply Click Here~

Hyep ,, sy bru follow awk , btw nice story ...
Bler nk wat smbongan cter nie yee ... Cant wait .. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...